Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

ΣΧΕΔΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ( ΣΟΑΠ )

      Δημήτρης Συριόπουλος.  


Πρόταση ΣΟΑΠ  των  ΑΣΔΑ  ΟΡΣΑ
για Δυτική Αθήνα
 Μια προσέγγυση της (ολοκληρωμένης αστικής παρέμβασης μέ  τα ιδεολογικά γυαλιά του περιγράφοντα γιατί όλα στο αστικό σχεδιασμό και την παραγωγή του χώρου είναι πολιτικά...και θέτουν προτεραιότητες. Για μεθοδολογικούς λόγους και χρόνου συντόμευσης θα επικεντρώσω την αναφορά μου στη σχέση ΑΣΔΑ  ΣΟΑΠ Θύλακας Δ.και Δήμου Περιστερίου.
 Με μόνη εξαίρεση τον ΟΕΔΑ  Φυλής για λόγους αρχής
στις 60 δράσεις προβλέπεται
41 Αναβάθμιση διαχείρισης απορριμμάτων  ????? χωρίς θέσεις για την λειτουργία της μεγαχωματερής Φυλής......
Απόσπασμα άρθ 9  Ν. 4277/01-08-2014  ΦΕΚ/Α/156/2014
 υποενότητα Δυτικής Αττικής
…στ) Η κατάρτιση προγράμματος αναβάθμισης του περιβάλλοντος και άρσης των συνεπειών που επέφερε στην ευρύτερη περιοχή, κατ΄επεκταση και στην χωρικη υποενότητα Δυτικής Αττικής, ο χώρος Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Δυτικής Αττικής.
Με απλά λόγια παραμένει χωματερή........
Οι πρόσφατες πλημμύρες του Οκτωβρίου πρέπει να μας κάνουν όλους πιο συνετούς, γιατί γνωρίζαμε τα προβλήματα αλλά έχουμε παραιτηθεί κατα την γνώμη μου εδώ και χρόνια στη μοίρα........ και στους ισχυρούς...
  Οι  δήμοι δεν διεκδίκησαν αντιπλημυρικά έργα,όταν έπρεπε?
 η περιφέρεια δε σχεδίασε υλοποίησε αντιπλημυρικά έργα όταν έπρεπε?
η δε κυβέρνηση επιβεβαίωσε ότι άλλα την απασχολούν....
όσο για την κοινωνία διαχρονικά ψηφίζει τους ίδιους για να  φροντίζουν .....την δυστυχία της.
Έχει σημασία να προσθέσω ότι τα πλημμυρικά προβλήματα κλείσιμο παλαιών ρεμμάτων επι το πλείστον καταγράφονται στις αναλύσεις τόσο στο ΣΟΑΠ ΑΣΔΑ
απόσπασμα από την ανάλυση της πρότασης
Στο Δήμο Περιστερίου επελέγει το παρακηφίσιο μέτωπο απο Λ.Αθηνών όρια Αιγάλεω μέχρι Α Παπανδρέου όρια Αγ Αναργύρων. Θύλακας Δ [6, 14, 15, 16]
Μεταξύ αυτών και την περιοχή Τσαλαβούτα που λόγω του χαμηλού υψομέτρου έχει έντονα προβλήματα ΠΛΗΜΜΥΡΩΝ .
 η επαφή με την εθνική οδό προσδίδει καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα, αναπτυξιακό δυναμισμό .
στα  ( θετικά )
η ύπαρξη στην άμεση παρακηφίσια ζώνη μεγάλων οικοπέδων .
πίνακας 5 αστικό περιβάλλον & ελεύθεροι χώροι
στήλη 7 αντιπλημμυρικά έργα
όσο και στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2011-2014  του Δήμου  Περιστερίου.
Απόσπασμα επιχειρησιακού  προγράμματος 2011-2014
·      SWOT ANALYSIS (ΚΡΙΣΙΜΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ, ΔΥΝΑΜΕΙΣ-ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑ 2011-2014 )
I.A.2. ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΔΥΝΑΜΙΩΝ
ü   Η μη ολοκλήρωση έργων διευθέτησης  ρεμάτων καθώς & το μπάζωμα των φυσικών εξόδων της απορροής όμβριων υδάτων σε συνδυασμό με την έλλειψη ανάλογων παρεμβάσεων έχουν ως συνέπεια πλημμυρικά φαινόμενα στη περιοχή μειωμένα σε σχέση με το παρελθόν αλλά χωρίς ακόμα τελική διευθέτηση.
Αντιπλημμυρικά έργα όμως δεν προβλέπονται σε προτάσεις τυχαίο δεν νομίζω?
Λαικίζω αν έτσι νομίζετε .......
Γίνεται βαριά έως αναξιόπιστη η ατμόσφαιρα  κάθε πρωτοβουλίας διαλόγου για την Δυτική Αθήνα με θέμα την αναγκαιότητα θωράκισης του υποβαθμισμένου αστικού περιβάλλοντος, την συνετή διαχείριση του αστικού οικοσυστήματος,  την αρμονική διάρθρωση των χρήσεων γής.
Η σημερινή συγκέντρωση έρχεται σαν απάντηση στην πρωτοβουλία του ΑΣΔΑ που σε συνεργασία με τον ΟΡΣΑ  κατάρτισαν πρόταση αστικής παρέμβασης στη Δυτική Αθήνα, αξιοποιόντας τα ΣΟΑΠ όπως προβλέπονται στην ισχύουσα νομοθεσία.
Τα (ΣΟΑΠ) λοιπόν σχέδια ολοκληρωμένης αστικής παρέμβασης προβλέπονται από το 1999 στις κατευθυντήριες αρχές χωροταξικού σχεδιασμού του Ν 2742/99 ειδικότερα:
 στο κεφάλαιο Δ΄Μηχανισμοί Εφαρμογής Ελέγχου & Υποστήριξης του Χωροταξικού Σχεδιασμού  άρθρο 12 του Ν 2742/99.
Πρόκειται για  νέο προγραμματικό εργαλείο διακριτό από τα συνήθη πολεοδομικά σχέδια–δεν είναι (μόνο) πολεοδομικό αλλά πολυδιάστατο, διαδικασία προσέγγισης των αστικών προβλημάτων  μέσω συγκεκριμένων επιχειρησιακών δράσεων.
Στοχεύουν στη βελτίωση των υποδομών και των βασικών
κοινωνικών εξυπηρετήσεων, στην αντιμετώπιση της ανεργίας, δημιουργία επαρκών ευκαιριών απασχόλησης την ενσωμάτωση των λειτουργιών και των κοινωνικών ομάδων στον αστικό ιστό.

Συντάσονται στα πλαίσια των κατευθύνσεων του εθνικού και
 περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού και των εγκεκριμένων ρυθμιστικών σχεδίων εγκρίνονται απο τον ΟΡΣΑ και ΥΠΕΚΑ
Στην παράγραφο  6 του αρθ. 12 του Ν. 2742/99 προβλέπεται ότι  η διαδικασία κατάρτισης των ΣΟΑΠ μπορεί επίσης να κινηθεί με πρωτοβουλία του Δήμου,της Περιφέρειας αντίστοιχα με εφαρμογή των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων 4 & 5..

Επειδή κάθε πρόταση ΣΟΑΠ εντάσσεται στο θεσμικό πλαίσιο του ΡΣΑ ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας κάνει αναγκαία μιά σύντομη αναφορά στο νέο ρυθμιστικό Αθήνας – Αττικής και  ότι προβλέπει για την Δυτική Αθήνα.

Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας – Αττικής  Ν. 4277/01-08-2014  ΦΕΚ/Α/156/2014
ψηφίστηκε τον Αύγουστο  του 2014.......

Οι  Δήμοι που απαρτίζουν τον ΑΣΔΑ εκτός απο τον Δήμο Φυλής εντάσσονται στη χωρική υποενότητα Δυτικής Αθήνας.
Σύμφωνα με το αρθ. 8 παράγραφος 2 του  Ν.4277/01-08-2014 καθορίζονται:
 τέσσερις ( 4) χωρικές ενότητες με διάκριση σε επιμέρους χωρικές υποενότητες,
Χωρική Υποενότητα Δυτικής Αθήνας:
 Διατηρείται και ενισχύεται ο χαρακτήρας της ως περιοχής κυρίως κατοικίας με παράλληλη στήριξη της παραγωγικής βάσης. Προωθείται η αναζωογόνηση των περιοχών που παρουσιάζουν προβλήματα αστικής υποβάθμισης, κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς, επίσης, και η αναβάθμιση του δομημένου περιβάλλοντος. Προτεραιότητα αποτελεί και η χωροθέτηση υποδομών υγείας, περίθαλψης και πρόνοιας, όπως επίσης και η διαδημοτική σύνδεση των δήμων της με μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η Χωρική Υποενότητα Δυτικής Αθήνας περιλαμβάνει τους Δήμους Αιγάλεω, Περιστερίου, Πετρούπολης, Χαϊδαρίου, Αγίας Βαρβάρας, Ιλίου και Αγ. Αναργύρων – Καματερού.

Πρώτη μεγάλη αλόγιστη παρέμβαση με επιπτώσεις στο αστικό οικοσύστημα  της πρωτεύουσας  και της Δυτικής Αθήνας αποτελεί η εκμετάλευση του Ελαιώνα όπως προβλέπεται
στό άρθρο 4 Ν. 2742/99 στην ισόρροπη ( ανισόρροπη ) οικονομική  ανάπτυξη που προμηνύει το τέλος του Ελαιώνα όπως τον επιθυμούμε .........
Ο ελαιώνας στο βωμό του διεθνούς ρόλου της Αθήνας ....
Παραθέτω απόσπασμα απο το νόμο ....
 Η ενδυνάμωση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας συναρτάται στρατηγικά με την οικονομική ανάπτυξη. Ο διεθνής ρόλος συναρτάται και ολοκληρώνεται με το ρόλο της Αττικής ως πόλου ενίσχυσης της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας
Πόλοι διεθνούς και εθνικής εμβέλειας
Ελαιώνας:
Αποτελεί περιοχή στρατηγικής σημασίας για την ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής και ανταγωνιστικότητας της Περιφέρειας και περιοχή διασύνδεσης των Κέντρων Αθήνας και Πειραιά. Επιδιώκεται η ανάδειξή του σε υποδοχέα καινοτομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας και εν γένει λειτουργιών υψηλής προστιθέμενης αξίας σε αναβαθμισμένο αστικό περιβάλλον, όπως μεταποιητικές δραστηριότητες σε συνδυασμό με ανεπτυγμένο τριτογενή τομέα, μεταφορές, εκπαίδευση και έρευνα, τεχνολογία, πολιτισμός, αθλητισμός, υγεία, περίθαλψη, πρόνοια. Λόγω της κρίσιμης θέσης της περιοχής του Ελαιώνα σε σχέση με τις υπάρ− χουσες συγκοινωνιακές υποδομές σε συνδυασμό με την ανεπάρκεια στην Αττική κατάλληλων εκτάσεων για την επιχειρηματικότητα, προτείνεται η πρόβλεψη της δημιουργίας Επιχειρηματικών Πάρκων του ν. 3982/2011, όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει τόσο για τις μεταποιητικές και ερευνητικές όσο και για τις τριτογενείς δραστηριότητες, στα οποία περιλαμβάνονται και επιχειρηματικά πάρκα ειδικού τύπου. Σε περίπτωση που συγκεκριμένες χωρικές ενότητες του Ελαιώνα έχουν το χαρακτήρα Άτυπων Βιομηχανικών Συγκεντρώσεων και πληρούνται οι εκ του ν. 3982/2011 προϋποθέσεις, τα Επιχειρηματικά Πάρκα έχουν τη μορφή των Επιχειρηματικών Πάρκων Εξυγίανσης. Επιτρέπεται κατά παρέκκλιση από κάθε ειδική ή κανονιστική διάταξη, στη ζώνη με το στοιχείο Α΄ του από 20.9/30.9/1995 Προεδρικού διατάγματος (Δ΄ 1049) η εγκατάσταση, ίδρυση και λειτουργία σε υφιστάμενα κτίρια αποθηκών και εργαστηρίων μέσης και χαμηλής όχλησης για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο Δήμος Περιστερίου συμπεριλαμβάνεται στα διαδημοτικά κέντρα ευρείας ακτινοβολίας .αρθρο 10  Ν 2742/99
Άκριτη αποδοχή μιας πρότασης αντίθετης με τα υπάρχοντα κέντρα ‘οπως αυτά λειτουργούν με προηγούμενες θεσμοθετήσεις.
Απόσπασμα απο την ανάλυση  της πρότασης ΣΟΑΠ ΑΣΔΑ σελ 96
τέτοια κέντρα είναι το Περιστέρι (υπερτοπικό ενισχυμένο), το Αιγάλεω (υπερτοπικό), το Χαϊδάρι και ο Κορυδαλλός (διαδημοτικού επιπέδου). 

Διαδημοτικά Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας εντός Χωρικής Ενότητας Λεκανοπεδίου είναι:
 οι Δήμοι Καλιθέας, Γλυφάδας, Αμαρουσίου, Νέας Ιωνίας και Περιστερίου, καθώς και οι δημοτικές ενότητες Κηφισιάς, Κερατσινίου και Δραπετσώνας.
αποτελούν τα δευτερεύοντα κέντρα ή συστήματα κέντρων της Χωρικής Ενότητας Λεκανοπεδίου που συγκεντρώνουν πολυδιάστατη ανάπτυξη και έχουν σημαντική εμβέλεια μέσα στη Χωρική Ενότητα στην οποία ανήκουν, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και μπορεί να περιλαμβάνουν και ορισμένες συμπληρωματικές δραστηριότητες μητροπολιτικής ακτινοβολίας.

Η ανάπτυξη σε άξονες και πόλους όπως προβλέπεται στο
αρθ 11  Ν 2742/99
Δημιουργεί  στην Δυτική Αθήνα τον
 Αναπτυξιακό Άξονα Βορρά − Νότου:
με πρόσχημα την αναγκαιότητα της ανάπτυξης μεταφέρει όλες τις οχλούσες λειτουργίες και την βαριά κυκλοφορία των μεταφορών στον αστικό ιστό της πολύπαθης Δυτικής Αθήνας.
Απόσπασμα απο το νόμο ...
Αναπτυξιακός Άξονας Βορρά − Νότου:
Ο άξονας αυτός ξεκινά με δύο κλάδους από τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Περιφέρειας, την Ελευσίνα και τον Εμπορικό Λιμένα Πειραιά/ Ικονίου και ακολουθεί την κατεύθυνση του οδικού άξονα ΠΑΘΕ, διασχίζει τις δυτικές περιοχές του Πολεοδομικού Συγκροτήματος, Λ. Αθηνών, Πέτρου Ράλλη, Θηβών, Ελαιώνα, Κηφισού.
Ο άξονας αυτός αποτελεί τον κύριο κορμό του
παραγωγικού ιστού, κυρίως της δευτερογενούς παραγωγής, της Περιφέρειας και κατά μήκος του αναπτύσσονται περιοχές επαγγελματικών εγκαταστάσεων μικτού
χαρακτήρα, όπως βιομηχανικών και βιοτεχνικών, χονδρεμπορίου και εμπορευματικών μεταφορών, αντιπροσωπειών και εμπορικών εκθέσεων, αλλά και εδρών επιχειρήσεων, τεχνοπόλεων και τεχνολογικών πάρκων.

Με προβληματίζει και με ανησυχεί ο τρόπος που παρουσιάζεται το νέο ρυθμιστικό από την ομάδα μελέτης και τον ΑΣΔΑ.
Απόσπασμα ΣΟΑΠ ΑΣΔΑ
Το σχέδιο νόμου του νέου ΡΣΑ (Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής) σελ 12
( Ο Δήμος Περιστερίου χαρακτηρίζεται ως Διαδημοτικό Κέντρο Ευρείας Ακτινοβολίας (άρθρο 10 παρ. 3.2).
Δεν διέρχονται μέσα στην, ή διέρχονται εφαπτομενικά προς την, Δυτική Αθήνα, βασικοί άξονες ανάπτυξης ούτε χωροθετούνται σε αυτήν βασικοί πόλοι ανάπτυξης (βλ. χάρτη «Χωροταξική Οργάνωση. Αξονες και Πόλοι Ανάπτυξης» πιο κάτω).
Τα συμπεράσματα δικά σας .......
         Διαβάζοντας κανείς το νόμο για το
 ( νέο ρυθμιστικό ) διαπιστώνει ότι η Αθήνα γίνεται Αττική με την βούλα του νόμου συνεχίζει να μετακινεί το κέντρο της ανατολικά βόρια Νότια ποτέ Δυτικά και η Δυτική Αθήνα παραμένει   η περιοχή χωροθέτησης των ενοχλητικών και απόβλητων λειτουργιών της Πρωτεύουσας......

Ερωτήματα για το νέο ρυθμιστικό που χρειάζονται απαντήσεις είναι
Γιατί απο ρυθμιστικό της Αθήνας έγινε της Αττικής
ποιούς εξυπηρετεί ??? χρειάζεται η Αττική να γίνει Αθήνα .....
Με τι κριτήρια κέντρο θεωρείται ο άξονας Πειραιάς παραλιακή Συγγρού Σύνταγμα Κηφισίας Μαρούσι ... Μεσογείων και όχι η Δυτική Αθήνα .
επειδή εκεί σητίζεται όλος ο μεταπρατικός παρασιτικός τομέας της οικονομίας

  ΠΡΟΤΑΣΗ  ΑΣΔΑ
 ΣΟΑΠ  ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ


Μια πρωτοβουλία διευθέτησης μακροχρόνιων προβλημάτων χωρικού σχεδιασμού ειδικά για την Δυτική Αθήνα είναι καλοδεχούμενη, στο βαθμό που θα έχει την διάθεση να αντιμετωπίσει ανισότητες διακρίσεις όπως αυτές αποτυπώνονται σε ρυθμιστικές παρεμβάσεις μητροπολιτικού χαρακτήρα.
Η θεσμοθέτηση Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης ΣΟΑΠ απο τον ΑΣΔΑ μπορεί να αποτελέσει εργαλείο ανάσχεσης των πολλαπλών πιέσεων που δέχεται και θα δεχθεί η Δυτική Αθήνα με το νέο ρυθμιστικό  Ν 4277/14 φεκ 156 Α     01/08/2014
Στην παρουσίαση της προκαταρκτικής πρότασης ΣΟΑΠ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ 19/09/14 στο Δήμο Περιστερίου απο στελέχη του ΑΣΔΑ είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε οτι ο ΑΣΔΑ σε συνεργασία με τους Δήμους επέλεξε θύλακες με διαφορετικά κριτήρια για κάθε Δήμο.
Στο Δήμο Περιστερίου επελέγει το παρακηφίσιο μέτωπο απο Λ.Αθηνών όρια Αιγάλεω μέχρι Α Παπανδρέου όρια Αγ Αναργύρων. Θύλακας Δ [6, 14, 15, 16]
Βασικό στοιχείο του είναι ο παρακηφήσιος χαρακτήρας, δεδομένου ότι αναπτύσσεται σε επαφή με τον Κηφισό και την Εθνική οδό, Ελαιώνα, βασικό χωρικό στοιχείο είναι ένας δυισμός με την άμεση ζώνη παρά τον κηφισό 1-2 ΟΤ να χαρακτηρίζεται απο βιομηχανικές χρήσεις ορισμένες διατηρούμενες αρκετές  εγκαταλελειμμένες σε συνδυασμό με έρπουσα τριτογενοποίηση που δεν ρυθμίζεται ικανοποιητικά απο πολεοδομική άποψη.
Μια εσωτερική ζώνη συμβατικού ιστού κατοικίας με προβληματικό ρυμοτομικό σχέδιο αδιάνοικτους δρόμους ελλείψεις αστικών και περιβαλλοντικών υποδομών, μια γενική υποβάθμιση. Μεταξύ αυτών και την περιοχή Τσαλαβούτα που λόγω του χαμηλού υψομέτρου έχει έντονα προβλήματα ΠΛΗΜΜΥΡΩΝ .
 η επαφή με την εθνική οδό προσδίδει καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα, αναπτυξιακό δυναμισμό .
στα  ( θετικά )
η ύπαρξη στην άμεση παρακηφίσια ζώνη μεγάλων οικοπέδων .

Παρατηρούμε ότι ο θύλακας Δ του Περιστερίου συμπίπτει με τις κατευθύνσεις του νέου ρυθμιστικού 2014 για τον άξονα βορρά-νότου.
Προκαλεί ενδιαφέρον ότι ο δήμος Περιστερίου  με την τροποίηση του ΓΠΣ Περιστερίου ΦΕΚ 386/1-09-2008 τεύχος αναγκαστικών απαλοτριώσεων και πολεοδομικών θεμάτων προηγείται του ρυθμιστικού .τυχαίο δεν νομίζω ???
Ότι προβλέπεται στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο για τον άξονα Βορρά Νότου, στο δήμο Περιστερίου προετοιμάζεται χρόνια, μπορούμε να μιλάμε για συντονισμένες δράσεις μεταξύ Δήμου ΥΠΕΚΑ ΟΡΣΑ Περιφέρειας.
Ο Δήμος  λοιπόν με την τροποποίηση του 2008 ετοίμασε το θεσμικό περιβάλλον δημιούργησε ΒΙΠΑ εξυγίανσης στο Κηφισό επέκτεινε γραμμικά τα κέντρα ΠΕ  προβλέποντας στην δημιουργία υπεραξιών στην ακίνητη περιουσία της περιοχής με σκοπό  την προσέλκυση των χρήσεων που προβλέπονται στο νέο ρυθμιστικό νόμο.
Όλος ο Δήμος λοιπόν σε εξυγίανση οικονομική να θυμηθούμε την μεταφορά συντελεστή δόμησης στους κύριους άξονες κυκλοφορίας που είχε προτείνει η δημοτική αρχή αλλά το πήρε πίσω.

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι η δημοτική αρχή δεν είναι μόνο του φαίνεσθαι έχει πολιτική, οικονομική, χρήσεων γής και υπηρετεί διαχρονικά τους νοικοκυραίους γαιοκτήμονες κατά προτεραιότητα.
Άλλα όμως περιγράφει σαν προβλήματα του. ο δήμος στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2011-2014  μεταξύ αυτών :
ü  Περιοχές με αστική υποβάθμιση κυρίως εκεί που αναπτύχθηκε η  βιοτεχνική και βιομηχανική δραστηριότητα.
ü  Λειτουργίες ασυμβίβαστες με την αστική δομή, όπως νεκροταφείο , Γκαραζ οχημάτων καθαριότητας και βιομηχανία που συνυπάρχουν μέσα στο πολεοδομικό ιστό και μάλιστα σε κεντρικές περιοχές
ü  Αδυναμία δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας σε καινοτόμες οικονομικές δραστηριότητες και έλλειμμα συσχέτισης δεξιοτήτων του ανθρωπίνου δυναμικού με νέες δραστηριότητες στο Δήμο.
ü  Η υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης οχημάτων (βαρέων και ΙΧ.) (υπερτοπικοί οδικοί άξονες) και της βιομηχανικής, βιοτεχνικής δραστηριότητας στο Δήμο.
ü  Η αναρχία & δυσκαμψία  του κυκλοφοριακού δικτύου και η έλλειψη αρτηριών και συλλεκτηρίων με κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά
ü  Η μη ολοκλήρωση έργων διευθέτησης  ρεμάτων καθώς & το μπάζωμα των φυσικών εξόδων της απορροής όμβριων υδάτων σε συνδυασμό με την έλλειψη ανάλογων παρεμβάσεων έχουν ως συνέπεια πλημμυρικά φαινόμενα στη περιοχή μειωμένα σε σχέση με το παρελθόν αλλά χωρίς ακόμα τελική διευθέτηση.
ü  Η πολύ πυκνή δόμηση της περιοχής η οποία παρά την σχετική αναβάθμιση των τελευταίων χρόνων κρατούν χαμηλή την ποιότητα του οικιστικού αποθέματος.
ü  Η πολύ κακή ποιότητα κατασκευής & συντήρησης του οδικού δικτύου της περιοχής .
ü  Ελάχιστο ποσοστό παραγωγικών δομών ενέργειας, συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, φωτοβολταΐκών, ανεμογεννητριών κλπ  που θα συνέβαλλε περαιτέρω στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
ü  Η μη σχεδιασμένη διάχυση δραστηριοτήτων, οι οποίες δημιουργούν όχληση, προσθετικά λειτουργούν ανασταλτικά στην επιζητούμενη ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και ανασταλτικά στην εξέλιξη μιας σύγχρονης πόλης με επίσης σύγχρονη αντίληψη οργάνωσης.
ü  Η μεγάλη γεωγραφική έκταση του Δήμου ευνοεί τη διασύνδεση των πολεοδομικών ενοτήτων και την πρόληψη/ αντιμετώπιση βασικών αναγκών.
ü  Τα ψηλά ποσοστά σε σχέση με την περιφέρεια,  ομάδων με ειδικά προβλήματα όπως άνεργοι, μετανάστες, διαζευγμένοι με παιδιά, χαμηλά εισοδήματα και χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο. Ο δείκτης απασχόλησης είναι μικρότερος από αυτόν της Περιφέρειας και της Χώρας. 
ü  Ανεπαρκείς πολιτικές για νέους σε σύγκριση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν (π.χ. ανεργία, νεανική παραβατικότητα)
ü  Παντελής απουσία οργανωμένων χώρων στάθμευσης κυρίως στο πολεοδομικό κέντρο της πόλης
ü  Συγκέντρωση σημαντικού αριθμού μικρών βιοτεχνικών μονάδων διάσπαρτων μέσα στον οικιστικό ιστό της πόλης.
ü  Ο μικρομεσαίος χαρακτήρας των επιχειρήσεων και η αδυναμία τους να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα (εξαγωγικό χαρακτήρα, καινοτομία, κοινωνία της πληροφορίας).
ü Η λειτουργία του Μετρό οδήγησε αφενός σε ανακατατάξεις και πιέσεις στις τοπικές χρήσεις γης και τις οικονομικές δραστηριότητες, ανέτρεψε δυσκόλεψε την τοπική  κυκλοφορία.

Ο ΑΣΔΑ παραδέχεται στην πρόταση του ότι οι θύλακες παρέμβασης προέκυψαν σε συνεννόηση με τους Δήμους, σαν διαδημοτική ισορροπία στην εστίαση των δράσεων.
Προβάλλει σαν κεντρικό όραμα της πρότασης τον επαναπροσδιορισμό της δυτικής αθήνας σαν ισότιμου τμήματος της ευρύτερης Αθήνας, με υπέρβαση του διαχρονικού κοινωνικού διαχωρισμού .
Επιδιώκει εγκατάσταση επιτελικών δημόσιων υπηρεσιών
 στη Δυτική  Αθήνα ........
σαν ανέκδοτο ακούγεται .....
ξέρουμε ότι ο ΑΣΔΑ προετοίμαζε την πρόταση ΣΟΑΠ με ΥΠΕΚΑ και ΟΡΣΑ προ νέου ρυθμιστικού  το 2013, δεν κατάφεραν όμως να εντάξουν στο νόμο την εγκατάσταση επιτελικών δημόσιων υπηρεσιών στη Δυτική Αθήνα ??????
Χρειάζεται ισχυρή χρηματοδοτική στήριξη υπογραμίζουν με έντονα γράμματα και επαναλαμβάνουν δύο φορές από το νέο ΠΕΠ Αττικής. Αλλά και από άλλες πηγές.
Μια πηγή χρηματοδότησης μπορεί και πρέπει να είναι το νέο ΠΕΠ 2014-2020.  Σελ 57

 Δουλειές με φούντες θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς .....σαν να μην άλλαξε μια μέρα ....
Πρόθεση μου δεν είναι να απαξιώσω τήν εργασία όλων όσων συνέβαλλαν στην  κατάρτιση της πρότασης ΣΟΑΠ η τον ΑΣΔΑ αλλά να αναδείξω την διαχειριστική λογική του ΑΣΔΑ  και να επισημάνω ότι προσφέρεται να υπηρετήσει άλλους σκοπούς  που η  ολιγαρχία με όχημα την ανάπτυξη επιβάλλει με το νέο Ρυθμιστικό..  
παραθέτω τις 60 δράσεις όπως προτείνονται. που με διαφορετικές προτεραιότητες θα πρόσφεραν αναβάθμιση αναζωογόνηση στο πολύπαθο οικοσύστημα της Δυτικής Αθήνας
Ο κατάλογος των 60 δράσεων του προσωρινού προγράμματος δράσης του ΣΟΑΠ Δυτικής Αθήνας έχει ως εξής:
1 Ενίσχυση Επιχειρηματικότητας
2 Καθορισμός ειδικών ενισχύσεων προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα στις πολύ μικρές
3 Μέτρα και ενέργειες για καλύτερη πληροφόρηση στην πόλη
4 Εκπαίδευση και κατάρτιση σε επιλεγμένους τομείς [για επαγγελματική ένταξη]
5 Στήριξη πρωτοβουλιών «κοινωνικής οικονομίας» (κοινωνικά παντοπωλεία, δωρεάν γιατροί, διάθεση χρόνου για δωρεάν κοινωνική εργασία...)
 6 Ενέργειες δια βίου μάθησης
 7 Ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας της Δυτικής Αθήνας και     των επιμέρους Δήμων και δράσεις branding
8 Παρεμβάσεις ενίσχυσης αστικών clusters
9 Αξιοποίηση ακινήτων του δημόσιου τομέα (συμπεριλαμβανομένων στρατοπέδων)
 10 Ειδικά μέτρα στήριξης του εμπορίου και του μικρο-εμπορίου 11 Επιδίωξη εγκατάστασης επιτελικών δημόσιων υπηρεσιών στη Δυτική  Αθήνα
12 Δράσεις σχετικά με την παραγωγή και διακίνηση τροφίμων στην πόλη
 13 Ειδικά μέτρα στήριξης του τουρισμού - δράσεις σε ειδικές και εναλλακτικές (θεματικές)μορφές τουρισμού
14 Εφαρμογή εθνικής στρατηγικής για τους ρομά
 15 Επιμόρφωση μεταναστών και ρομά για διευκόλυνση κοινωνικής ένταξης (γλώσσα κλπ.) και για μείωση του ψηφιακού χάσματος
16 Ειδικές δράσεις διευκόλυνσης της καθημερινότητας σε ευάλωτες ομάδες κατοίκων
17 Ενίσχυση των υποδομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
18 Προώθηση ενεργειών αθλητισμού: εξασφάλιση νέων (π.χ. σε προαύλια σχολείων) και αξιοποίηση των υφιστάμενων αθλοπαιδιών, κλπ.
19 Συστηματική επιδιόρθωση και αντιμετώπιση εμποδίων προσβασιμότητας, ορατότητας κλπ. στα πεζοδρόμια και άλλες δράσεις υπέρ ΑΜΕΑ
20 Μέτρα στεγαστικής πολιτικής 
21 Προσωρινά καταλύματα και δράσεις για αστέγους
22 Κίνητρα κοινωνικής ένταξης
23 Ενέργειες για την υποστήριξη της ενεργού γήρανσης
24 Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων που συνδέονται με τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
25 Δράσεις για τα εγκαταλελειμμένα κτήρια
26 Παρέμβαση στο κτιριακό απόθεμα–Απόσυρση
27 Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων του θεσμικού πλαισίου για τα διατηρητέα κτήρια και τις χρήσεις διατηρητέων κτηρίων
28 Αισθητική–λειτουργική αναβάθμιση της πόλης σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα
29 Αναμόρφωση πεζοδρομίων 
30 Αντιμετώπιση υψηλών πυκνοτήτων, εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων κλπ.
31 Αναβάθμιση επιλεγμένων πλατειών και κοινόχρηστων χώρων  32 Νέες πεζοδρομήσεις
33 Οικονομικά εργαλεία για προώθηση πολεοδομικού σχεδιασμού 34 Αναθεώρηση πολεοδομικού σχεδιασμού-προσαρμογή στη νέα νομοθεσία και το νέο ΡΣΑ
35 Δημιουργία Προδιαγραφών και Οδηγού για παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο
36 Ενέργειες για αναζωογόνηση των πάρκων και μεγάλων πράσινων χώρων
37 Παρεμβάσεις σε περιοχές με μεγάλο έλλειμμα αστικών υποδομών
38 Ειδικές Ζώνες Ανάπλασης
39 Τροποποίηση  όρων δόμησης και μορφολογικών κανόνων κτηρίων
40 Συστηματική επιδιόρθωση και αντιμετώπιση εμποδίων προσβασιμότητας, ορατότητας κλπ. στα πεζοδρόμια
 41 Αναβάθμιση διαχείρισης απορριμμάτων
 42 Πιλοτικό σύστημα επανάχρησης ύδατος σε δημοτικά κτήρια 43 Δράσεις για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και την ενεργειακή αποδοτικότητα
44 Αστικοί κήποι πράσινες ταράτσες (Αύξηση πρασίνου στα κτίρια)
45 Αντιμετώπιση οπτικής ρύπανσης 
46 Αντιμετώπιση ηχορρύπανσης
47 Ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας της Δυτικής Αθήνας και των επιμέρους Δήμων και δράσεις branding
48 Καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο
49 Ενίσχυση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και οργανική ένταξη μέσων σταθερής τροχιάς στη Δυτική Αθήνα
50 Δίκτυο ποδηλατοδρόμων
 51 Πιλοτικές διερευνήσεις έξυπνων συστημάτων μετακίνησης στην πόλη
 52 Προώθηση νέων χώρων στάθμευσης σε κατάλληλες θέσεις (κατά προτίμηση ανά γειτονιά)
53 Εξειδίκευση και εφαρμογή ΣΒΑΚ Δυτικής  Αθήνας
54 Ψηφιακή πόλη
55 Ανάπτυξη προχωρημένων επικοινωνιών σε επιλεγμένους χωρικούς τομείς της πόλης σε συνεργασία με παρόχους
56 Αντιμετώπιση της παραβατικότητας (παράνομη στάθμευση, ηχορρύπανση 
57 Αντιμετώπιση φαινομένων εγκληματικότητας
58 Ειδικές δράσεις για εντοπισμένα ακραία προβλήματα φτώχειας (ειδικές ομάδες ή περιοχές)
 59 Οριζόντια μέτρα στήριξης αγοράς ακινήτων
 60 Ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες περίθαλψης και πρόνοιας

Υπάρχει ελπίδα.....
 αν θέλετε την γνώμη μου το βάρος πέφτει στην αιρετή περιφέρεια
οφείλει να μας αποδείξει ότι ήλθε να αλλάξει  το πρόσημο της πολιτικής,
να βάλλει άλλες προτεραιότητες σχεδιασμού
να αξιοποιήσει τις αντιφάσεις του νομοθετικού πλαισίου να προχωρίσει άμεσα στην κατάρτιση προτάσεων που θα αναβαθμίζουν αναζωογονούν την Δυτική Αθήνα.
Να  προετομάσει  ένα Ρυθμιστικό της Δυτικής Αθήνας που θα διορθώνει τις ανισότητες του παρελθόντος θα προβλέπει  
Την συνετή διαχείριση του αστικού οικοσυστήματος 
την αρμονική διάρθρωση των χρήσεων γής.



Η παραδοσιακή χωροθέτηση της επιτελικής Δημόσιας Διοίκησης στο Μητροπολιτικό Κέντρο της Αθήνας έχει μεταστραφεί κατ’ αρχήν προς το Ανατολικό ΠΣΠ με επίκεντρο τη Λεωφόρο Μεσογείων η οποία σταδιακά απέκτησε ένα χαρακτήρα διοικητικού άξονα (Υπουργεία Δικαιοσύνης, ΠΕΧΩΔΕ, Εθνικής Άμυνας, Δημόσιας Τάξης, Μεταφορών, Αττικό Μετρό, κ. ά. ), αλλά και την περιοχή του Δήμου Αμαρουσίου, μεταγενέστερα δε έχουν εμφανιστεί τάσεις εγκατάστασης Υπουργείων και Οργανισμών προς το Δυτικό ΠΣΠ (νέο κτήριο ΠΕΧΩΔΕ στον Ελαιώνα, Εθνικό κέντρο Δημόσιας Διοίκησης στον Ταύρο, κ. ά. ), στο πλαίσιο και των στρατηγικών κατευθύνσεων του ΡΣΑ για αναβάθμιση των Δυτικών περιοχών  σελ. 47

Παρατίθεται, τέλος, πιο κάτω, πίνακα με τα βασικά χαρακτηριστικά (σημερινά και τάσεις-προοπτικές) των δύο κύριων υπερτοπικών κέντρων στη Δυτική Αθήνα. 
ΣΟΑΠ Δυτικής Αθήνας •
 Α’ φάση
96
 ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΚΕΝΤΡΩΝ  ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΟΜΟΡΩΝ ΔΗΜΩΝ
ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ-ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
ΠΕΡΙΣ ΤΕΡΙ
Η μεγαλύτερη κεντρική περιοχή του Περιστερίου αναπτύσσεται δυτικά του Κηφισού και περιλαμβάνει τοπικές, υπερτοπικές και μικρό αριθμό μητροπολιτικών λειτουργιών. Το νότιο τμήμα της περιοχής, με μεταποιητικές δραστηριότητες, εντάσσεται στον Ελαιώνα. • Κατά μήκος της Λ. Αθηνών αναπτύσσονται εμπορικές και μεταποιητικές δραστηριότητες υπερτοπικού χαρακτήρα. 
• Το «κέντρο πόλης» αναπτύσσεται γραμμικά επί της Λ. Τσαλδάρη, στους κάθετους δρόμους και κατά μήκος της Θηβών. 
• Το κέντρο του Περιστερίου έχει χαρακτήρα υπερτοπικό. 
• Οι περιοχές των δυο Δήμων που σχετίζονται χωρικά και λειτουργικά, είναι:
 η κοινή περιοχή τους που εντάσσεται στον Ελαιώνα
 το κοινό γραμμικό «κέντρο» της Λ. Αθηνών
 το κοινό γραμμικό «κέντρο» της Λ. Θηβών. 
• Δυνατότητες ανάπτυξης προβλέπονται:
- με την βελτίωση της Λ. Θηβών
- με την αναβάθμιση της ζώνης του Κηφισού. 
ΑΙΓΑΛ ΕΩ
• Παρουσιάζει το ίδιο σύστημα κατανομής κεντρικών λειτουργιών με το Περιστέρι. 
• Το ανατολικό και νότιο τμήμα ανήκουν στον Ελαιώνα και περιλαμβάνουν βιομηχανίες, αποθήκες, εγκαταστάσεις μεταφορών, κ. ά. Πολεοδομικά υποβαθμισμένη περιοχή που δεν συνδέεται οργανικά με την πόλη. 
• Ανάπτυξη εμπορικών υπερτοπικών λειτουργιών κατά μήκος της Λ. Αθηνών σε βάθος οικοδομικού τετραγώνου ή προσόψεως. Δεν συνιστούν κέντρο. 
• Το «κέντρο πόλης» αναπτύσσεται σε ευρεία ζώνη εκατέρωθεν της Ιεράς οδού και επί της καθέτου Λ. Θηβών. Περιλαμβάνει εμπόριο και αναψυχή τοπικού και υπερτοπικού χαρακτήρα και γραφεία επιχειρήσεων υπερτοπικού και μητροπολιτικού χαρακτήρα. 
Σημαντική λειτουργία τόνωσης αποτελεί το ΤΕΙ Αιγάλεω που εντάσσεται σε ευρύτερη ζώνη μεταξύ Λ. Θηβών και Λεωφ. Αθηνών και περιλαμβάνει εγκαταστάσεις 2βάθμιας εκπαίδευσης, αθλητισμού, θέατρο, πάρκο, κ. ά. 
• Προοπτικές ανάπτυξης θα υπάρξουν με την γενικότερη αναβάθμιση του Ελαιώνα. 

• Προοπτικές κυκλοφοριακής βελτίωσης θα υπάρξουν στη Λ. Αθηνών από τη λειτουργία της Αττικής Οδού και των άλλων σχετικών έργων


      Δημήτρης Συριόπουλος.  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου